Een blik achter de schermen van onze sociale dienst

We willen een lach op het gezicht van mensen krijgen!”

Dankzij zijn jarenlange ervaring bij Arbeidskansen kreeg Ben Knoops onlangs de kans om via een aantal tussenfases – waaronder de functie van vertrouwenspersoon en van bruggenbouwer voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt – de sociale dienst van onze organisatie verder uit te bouwen. Als verantwoordelijke van de sociale dienst gaat zijn aandacht voluit naar het psychosociale welzijn van onze medewerkers op de werkvloer. Tegelijk heeft hij oog voor externe invloeden op het welbevinden van medewerkers.

Signalen op tijd oppikken

Ben: “Als verantwoordelijke van de sociale dienst is het belangrijk om goed samen te werken met onze coördinatoren. Zo kunnen we de signalen van onze doelgroepmedewerkers vroegtijdig detecteren. Zij staan centraal in het hele verhaal. We helpen hen om op een plaats te werken waar ze zich kunnen ontwikkelen en kunnen groeien. We moeten voorkomen dat ze in een neerwaartse spiraal terechtkomen die uiteindelijk tot uitval leidt. Net zo belangrijk voor een sociale dienst zijn de overlegmomenten met partners zoals het OCMW of de thuisbegeleiding. Iedereen moet zijn rol spelen.”

Tussenpersoon en dispatcher

De sociale dienst treedt ook op als tussenpersoon wanneer blijkt dat sollicitanten, werkzoekenden of studenten nood hebben aan een stage om te kunnen groeien in hun taken. Als eerstelijnsdienst is onze sociale dienst ook dispatcher. Wat de dienst zelf niet kan oplossen, wordt verder intern of extern verdeeld.

Voor álle medewerkers

Ben: “Goed om te weten: onze doelgroepmedewerkers staan altijd op de eerste plaats, maar de sociale dienst is er zeker ook voor begeleiders, coördinatoren en omkaderingspersoneel. Ik ben bereikbaar op het nummer 0485 28 63 54. Of stuur een mailtje naar ben.knoops@arbeidskansen.be.”

Dit bericht delen